Doelen van een bestuurder

Voor een bestuurder zijn een aantal dingen altijd belangrijk, namelijk: financieel solide beleid voeren (wat meestal betekent: zo min mogelijk geld uitgeven), scoren op (internationale) rankings en lijstjes zoals de NSE, en het behouden van de status quo (machtsverhoudingen). Bestuurders zullen dus zo min mogelijk geld uit willen geven, op allerlei manieren willen presteren, positieve (media)aandacht proberen te genereren en hun paradepaardjes in willen zetten.

Tactieken van een bestuurder

 Bestuurders kunnen naar gelang hun verhouding met een commissie of raad beleefd of  minder beleefde tactieken inzetten om hun doelen te behalen.

Beleefd

1. Probleem bestaat niet

2. Voorstel lost probleem niet op
3. Voorstel is onuitvoerbaar
4. Voordelen wegen niet op tegen de nadelen

Minder beleefd

5. Negeren

6. ‘Cherry picking’
7. Verkeerd samenvatten
9. Weglachen
11. Autoriteitsargument

 Onbeleefd

12. Besluitvorming frustreren

13. Overrompelen
14. Gezelligheid
15. ‘De betuwe-lijn’
16. Salami tactiek
17. Sandwich tactiek

 Benieuwd wat deze tactieken precies inhouden? En benieuwd hoe je hier als raad op in kunt spelen en mee om kunt gaan? Vraag een training ‘Kruip in het hoofd van je bestuurder’ aan.